6e stageweek!

24 maart 2018 - Guardamar del Segura, Spanje

We zijn over de helft heen!

Maandag dacht ik dat ik mijn laatste verzorgende dienst had, maar in half april wisselen we nog een keer! Ik heb in de laatste week of weken nog verzorgende dienst.

Dinsdag begon ik met mijn 1e verpleegkundige dienst, wel even wennen.. We begonnen met de overdracht, waar ik niet zo veel van snapte door de taal. Als eerst hebben we de medicatie voor de avond klaar gezet, hierna zijn we de zaal in gegaan met de kar. Toen hebben we bij de desbetreffende personen injecties en oogdruppels gegeven. Hier mocht ik gelijk bij helpen, en dat is best leuk om te doen, De injecties die ze krijgen, zijn antistolling medicijnen. We hebben bepaalde mensen aan het zuurstof gezet. Voor het avondeten hebben we nog mensen bloedsuiker geprikt en insuline gespoten. Er zijn hier veel mensen die diabeet zijn.

Tijdens het eten gaan we medicatie geven, dit doen we door middel van een medicijn kar. We gaan dan met een medicijn kar in de eetzaal staan. Op deze medicijn kar liggen allemaal medicijnmapjes met daarin doosjes met dagen van de week erop. Op al die doosjes staat een naam, met zijn of haar medicijnen erin.        Je kiest een mapje, pakt de medicijnen voor het juiste tijdstip en gaat naar de juiste persoon toe. Zo ga je de hele zaal door tot dat iedereen zijn of haar medicijnen op heeft. Daarna zijn we nog naar boven gegaan en hebben we nog wonden verzorgd. Rond 9 uur mocht ik naar huis.

Woensdag 21 maart ging ik vroeg uit bed! We gingen kijken naar de zonsopgang.  Samen met Eva (huisgenoot) en Marcella (woont ook in Guardamar voor stage) waren we om 6.45 bij het strand, en wat was het rustgevend en mooi zeg! (zie foto's) Daarna zijn we met z'n 3e naar de bakker gegaan en lekkere croissantjes gehaald. Samen gegeten en daarna naar huis, rond 9 uur was ik thuis en om kwart voor 11 ging ik weer. Ik ging namelijk naar Lianne toe! Ik werd in Almoradi afgezet door een collega, en die zou mijn 's middags ook weer ophalen, ze had namelijk een gebroken dienst. Lianne was die dag jarig, we hebben samen geluncht en heel veel bij gepraat en gelachen! Toch wel leuker in het echt dan video bellen.

Donderdag en vrijdag heb ik een ochtenddienst gehad. Deze waren ook leuk! Ik heb heel veel bloedsuiker geprikt en insuline gespoten. Ong bij 20 mensen. Ook heb ik bij het verzorgen van wonden mogen kijken en helpen. Het helpen bij een urostoma vervangen vond ik ook erg interessant. Tijdens het ochtend en middag eten gaat het er hetzelfde als toe als in de avond, alleen hierbij moet je  natuurlijk de medicatie pakken voor in de ochtend en middag.

Ik vond deze diensten erg leuk en ben benieuwd wat ik nog meer ga tegen komen!

Adios!

1. Gerla van Vugt:
    26 maart 2018
    Nou je leert echt veel daar, fijn!!
  2. Berry Tijsse Klasen, KWIC:
    26 maart 2018
    Zo vliegt een week helemaal voorbij: goed dat je dit zo uitgebreid vertelt Joyce.. helpt je direct om het te onthouden!
    Veel succes ook deze week weer!
    Berry TK