1e stage week

21 februari 2018 - Guardamar del Segura, Spanje

Zo, wat gaat de tijd hier snel zeg!
Ik ben afgelopen zondag begonnen met mijn eerste 4 diensten. Wat heb ik me ogen uitgekeken in die dagen!
Ik werd eerst voorgesteld aan mijn begeleidster, Michelle.
Michelle komt uit Schotland en kan dus heel goed Engels, daar heb ik geluk bij! Zo kan ze me ook makkelijk een beetje Spaans bij leren. En wat willen ze je daar graag helpen! Het hele team is aardig tegen je en met handen en voeten kom ik een eind, want de meeste Spanjaarden kunnen geen Engels.

In het huis wonen ong 110 mensen, een heel aantal mensen dus. Sommige mensen slapen hier alleen en sommige mensen delen met z'n 2e een kamer. In deze kamers staat eigenlijk alleen een bed, kledingkast en een tafeltje. Ze hebben dus geen woonkamer, ze gaan hiervoor naar beneden en brengen hier de meeste tijd van de dag door.

Ik draai elke keer 4 diensten en dan 2 dagen vrij. Dit gaat elke keer zo door, ik heb tot half maart 2 ochtend, 2 avonddiensten en dan 2 dagen vrij. In half maart wissel ik van verzorgende dienst naar verpleegkundige dienst.
Hier kijk ik ook erg naar uit! Allemaal handelingen mogen doen!

Ik begon mijn 1e en 2e ochtenddienst om 7.00, dan gaan we naar boven maken de kar klaar en gaan aan de gang! Iedereen uit bed, wassen en aankleden. Als ze klaar waren zetten we ze bij de lift neer en worden ze opgehaald voor het ontbijt. Hierna gingen we mensen naar het toilet brengen, een schone inco aan of zoals ze het hier noemen: pañal. Daarna werden de meeste mensen weer terug gebracht naar de gezamenlijke ruimte bij de tv.
Hier kennen ze dagbesteding niet, ze doen de hele dag vrij weinig. Een keer kaarten met elkaar en tv kijken en daarbij blijft het. Als ze eenmaal de lunch hebben gehad worden sommigen op bed gelegd.

Mijn avonddiensten begonnen om 15.00, we begonnen met de snack ronde. Iedereen krijgt dan een klein toetje, of wat drinken met een koekje. Ligt er maar net aan wat de mensen kunnen eten. Rond een uur of 4 half 5 gingen we bij de meeste weer even de pañal checken.
Hierna werden de demente naar beneden gebracht voor het eten, en gingen we helpen met eten te geven. De meeste dementen en ook veel mensen die nog 'goed' zijn, zitten vast in hun rolstoel met een band. Die word dan tussen de benen en onder de armen door achter de rolstoel vast gemaakt. Hierdoor kunnen ze niet voor over vallen of proberen te gaan lopen wat ze niet meer kunnen. Rond 7 uur beginnen we om de dementen op bed te gaan leggen, hierna gaan we naar beneden om de andere mensen op bed te leggen. We kijken hoever ze zijn met het eten in de eetzaal en helpen waar het kan.
Rond 9 uur ligt eigenlijk iedereen hier al op bed, en kon ik naar huis toe!

Adios!

1. Willemien:
    23 februari 2018
    Hoi Joyce, wat fijn te horen dat je 't zo naar je zin hebt. En ook mooi dat je nu ziet hoe 't er in een land als Spanje aan toe gaat in verzorgings tehuizen, in Nederland wordt dan toch meer georganiseerd voor de oudjes. Morgen weer aan 't werk dus. Succes en veel plezier! Liefs Willemien