10e stage week!

16 april 2018 - Guardamar del Segura, Spanje

Hola! Ik ben bijna op het eind!

Deze week heb ik 3 avonddienst gehad als verpleegkundige, en mijn laatste helaas..
Mijn week begon redelijk heftig, het ging niet goed met een vrouw en ze lag rustig op bed.
De verzorgende waren bij haar en later kwam ik samen binnen met de verpleegkundige.
Ze vroegen hoe het ging, hoe ze zich voelde en plots viel ze helemaal weg.. Ze deed helemaal niks meer, knipperde niet, ademende niet, helemaal niks.. Ik schrok behoorlijk en zette door een bepaald reflex ineens een stap naar achteren, de verzorgende begonnen haar naam te roepen en wat tegen haar gezicht te slaan. Dit gebeurde in enkele seconde, in de seconde had ik ook de gedachte: Joyce wat doe je, niet naar achteren lopen. Je moet helpen! Helaas kon ik niet goed helpen omdat ze al met 2 verzorgende en 1 verpleegkundige bezig waren. Na geen minuut kwam mevr. weer bij. Het was voor mij heel lastig om te helpen, ze waren heel snel aan het praten en dan kan ik het niet goed volgen, meestal kun je wel volgen waar het over gaat en vang je woordjes op. Dit keer ging het dus wat lastig. Gelukkig hebben ze het met z'n 3e kunnen redden! Hierna gingen we de pols tellen, deze was 35.. Heel erg laag dus. Mevr is hierna na het ziekenhuis gebracht.

De volgende dag was gelukkig beter! Deze verliep goed en rustig. Een zorgvrager lag ook erg slecht, deze mevr. had veel pijn en lag alleen nog maar op bed. Bij mevr. was haar galblaas geknapt. Deze mevr. had nog meer, waarschijnlijk een tumor. Maar dit is tegen over ons nooit duidelijk verteld. In deze avonddienst kreeg mevr. morfine toegediend, zodat ze minder pijn zou hebben. Ze kreeg om de zoveel uur morfine toegediend. De volgende lag had ze nog steeds veel pijn, het aanzicht was niet fijn. Later op de avond is mevr. nog naar het ziekenhuis gebracht en is daar overleden.

En nu even wat leukers, vandaag ben ik samen met Eva naar Torrevieta gegaan! Het was heel mooi weer en hebben weer lekker genoten. We zijn al een paar keer eerder hierheen gegaan, het is niet ver voor ons en dan zijn we toch even weg. We zijn van morgen op tijd gegaan, zodat we ook weer op tijd terug thuis zouden zijn. We moesten in Guardamar zelf nog wat spulletjes halen, en dat moeten we wel door voor de siësta. Anders moeten we wachten tot 16.00. We waren om 14.00 ong. weer thuis. Hierna zijn lekker in de zon bij het zwembad gaan liggen!

Morgen ga ik nog genieten van me 2e vrije dag. Ik begin woensdag weer met mijn verzorgende diensten. Dit zijn er 4, en dan ben ik klaar! Dan heb ik een paar dagen vrij!

Liefs Joyce

1. Berry Tijsse Klasen, KWIC:
    17 april 2018
    Hallo Joyce,
    helder verslag van alweer een indringende ervaring!
    Fijn dat je ook nog enkele dagen vrij bent om tot 'afkicken' te komen.
    Geniet van elke minuut... de tijd dringt immers, gr Berry TK